Når er vekten for lav?

Når er vekta for lav?

I følge helsedirektoratet er mellom 20-60% av mennesker som er i kontakt kommunetjenester underernærte eller har en økt helserisiko i forbindelse med ernæring. Men når er man så slank at det går utover helsa?

Underernæring påvirker helsen ved at du generelt blir svekket, immunforsvaret blir dårligere og derfor får øker sjansen for infeksjoner. Det vil være farligere å gjennomføre operasjoner som underernært, fordi sjansen for komplikasjoner øker, samtidig som sårtilheling vil ta lenger tid. Undervekt kan også føre til at du orker mindre enn før.

Med andre ord, det er viktig å holde vekta.

Men tilbake til overskriften, når er vekta for lav? Det kan jo være vanskelig å vurdere seg selv, siden vekttap ofte skjer gradvis. Noen har kanskje alltid vært slanke, og bare blitt enda slankere med alderen. Kanskje har du en sykdom som gjør det vanskelig å spise, eller andre årsaker til at matinntaket er for lavt. Eldre mennesker får ofte en svekket lukt og smakssans, og det alene kan gjøre at man får redusert matlyst og lavere matinntak.

En enkel (men unøyaktig) måte å vurdere ernæringsstatus er ved å måle KMI (kroppsmasseindeks). Her tar du antall kilo og deler på høyden opphøyd i annen (oppført i meter)

Vekt (kg)
——————— = KMI – Verdi
Høyde2 (meter)

Eldre personer skal ha en høyere KMI verdi enn de yngre, da de har en økt fettprosent. En gunstig KMI (og da idealet for eldre) ligger mellom 24-27. Under 24 kan være et tegn på underernæring, eller en begynnende underernæring, og kan påvirke god helse.

Det skal sies at denne måten å regne undervekt på ikke alltid er riktig. Generelle råd kan rett og slett være å ta en titt på antall kilo. Har du holdt vekten stabil de siste årene, eller har du gått ned en del? Man skal ikke se seg blind på tallene på vekten heller, men kjenne litt etter.

Ta kontakt med fastlagen din, eller snakk med hjemmesykepleien dersom du er usikker på om du veier for lite. Vi kan finne gode måter å hjelpe deg til å få i deg nok mat, når du ellers syns det er vanskelig.

———————————————————————————————————————————————————–

Jeg har et eksempel til dere fra min praksis på hvor vanskelig det er å vurdere når vekten er for lav;

En bruker jeg møtte hadde innhulede kinn, veldig slanke armer og ben. Jeg kunne skimte brystbenet noen ganger og kragebena stod litt ut. Denne brukeren var ganske ny for meg, så selv syntes jeg det var vanskelig å vurdere om brukeren var underernært. Det var vanskelig fordi jeg ikke kjente brukeren fra før. Hadde hun vært så slank hele livet og kanskje hun rett og slett var en av de heldige med store markerte kinnben?

Det var også vanskelig å vurdere eksakt hvor slank brukeren var, da eldre mennesker ofte har på seg en del lag med tøy og strikkede gensere. I hvertfall var det sånn i dette tilfellet her. Etter å ha blitt mer kjent med brukeren forstod jeg at matinntaket var relativt lavt, men fremdeles vanskelig å vurdere. For hva er egentlig normal mengde mat for en person godt over 80 år? For meg så porsjonene små ut, men jeg er jo 23 år og aktiv, mens denne personen satt mesteparten av tiden i godstolen og strikket. Etter at vi ble bedre kjent ble jeg derfor litt sjokkert når jeg så den lave vekten på damen. 49kg. Hun var litt krombøyd og så egentlig ganske liten ut, men strakk hun seg så var hun fort 158cm høy. Dette betyr en KMI verdi på 19.6, noe som betyr at denne brukeren var betydelig undervektig, uten at det engang syntes så lett.

Vi i hjemmesykepleien satte fokus på mat en stund fremover og målte vekten 2 ganger i måneden. Etter mye fokus og tålmodighet var damen oppe i 54 kg etter rundt 3,5 måneder. Vi jobber enda med å få brukeren over i idealvekten, men ser allerede nå at hun er i bedre humør og klarer mer selv enn da vi først møtte henne. Vi ser også at småsår gror raskere, i tillegg til at vi ikke er like bekymret for fall, da hun går mye bedre nå, med litt ekstra kraft i hvert steg!

Jeg kommer tilbake til hvordan vi klarte å øke vekten, for tro meg, det er ikke lett når man først har vent seg til å spise lite…

You may also like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>